TANJA DEVETAK
University of Primorska, Faculty of Design, Trzin, Slovenia
tanja.devetak@fd.si

ART INFLUENCE ON SLOVENIAN FASHION
UTICAJ UMETNOSTI NA SLOVENAČKU MODU

Journal 16/2020 (Museum of Applied Art), pages 74-80

Article category: scholarly paper

UDC:
7.05(497.4)˝19˝
7.05.071.1(497.4)

Abstract:
Art in Slovenia is associated with fashion through four different synergies: art as a source of inspiration for the development of fashion collections, artists being actively involved in the development of fashion collections, fashion designers acting simultaneously as costume designers, and fashion as an art object. The research paper examines the examples of inclusion of painters in the Slovenian fashion industry (in the 1970s, Janez Bernik, Andrej Jemec and Jože HorvatJaki for the textile and clothing factories Prebold and Gorenjska oblačila, and in 1987, Klaudij Tutta for Ideal in Nova Gorica). After the dominance of the clothing industry in the establishment of the Slovenian fashion identity in the early 1980s, an alternative subcultural artistic expression emerged from the understanding of fashion and fashionable. In the early 1980s, fashion emerged as an art object and the authors, like Ema Kugler, Alan Hranitelj, the Linije Sile group (Mojca Pungerčar, Lidija Bernik and other) and Ksenija Baraga, started experimenting. They created clothing forms that transcended the boundaries between fashion and art, fashion and dress, dress and body representation. Their work cannot be directly related to fashion if we define fashion as a generally accepted style of clothing at a particular time. However, if we define fashion as a cultural phenomenon of the embodiment of identity, then the influence of these authors is undoubtedly recognisable. In the early 1990s, their influence transformed into the design expression of fashion designers who formed their own fashion brands and influenced the establishment of a Slovenian fashion identity.

Key words:
Slovenian fashion, art object, costume design, fashion exhibition, art

Summary (translated):
U Sloveniji je veza između mode i umetnosti ostvarena kroz četiri različite sinergije: umetnost kao izvor inspiracije za kolekcije modnih dizajnera, umetnike koji aktivno učestvuju u razvoju modnih kolekcija, odeću i/ili modu kao umetnički predmet, i modne dizajnere koji istovremeno rade i kao kostimografi.

Tokom druge polovine XX veka, slovenačka odevna industrija je iz malih preduzeća prerasla u važan faktor u privredi zemlje. Paralelno sa razvojem svojih proizvodnih kapaciteta, firme su razvijale i modni dizajn koji je imao značajan uticaj na slovenačku modu. Pored moćnog modnog dizajna, slovenačka odevna industrija je bila svesna važnosti uključivanja raznolikih kreativnih aktivnosti u sam proces stvaranja kolekcija. Tako je početkom 1970-ih, firma Prebold pozvala tri slovenačka slikara – Andreja Jemeca, Janeza Bernika i Jožeta Horvata – da dizajniraju uzorke tekstila. Rikard Gumzej je kasnije od ovog materijala dizajnirao odeću za firmu Gorenjska oblačila. Nekoliko godina kasnije, 1987. godine, slikar Klavdij Tuta je sarađivao sa firmom Ideal iz Nove Gorice i njihovom dizajnerkom Vidom Slokar na razvoju jedinstvene kolekcije. Promene u društvenom kontekstu krajem 1980-ih, na koje odevna industrija nije reagovala, dovele su do pojave stvaralaca koji su ispitivali umetnički izraz u medijumu odeće. Alan Hranitelj, Ema Kugler, grupa autora Linije sile, Mojca Pungerčar, Lidija Bernik, Ksenija Baraga i drugi stvarali su odevne forme koje su prevazilazile stroga funkcionalna i proizvodna ograničenja u odnosu odeće, mode i tela. Odevne forme su tako ušle u polje kostimografije, performansa i umetničkih predmeta. Rad ovih autora s kraja 1980-ih i početka 1990-ih ogledao se u radu nezavisnih modnih dizajnera, koji su se pojavili kao paralelni akteri u slovenačkom modnom prostoru.

You can download PDF of the article (455 KB)