MIHAILO VASILJEVIĆ
Independent researcher, Belgrade, Serbia
mihailorvasiljevic@gmail.com

DIFERENCIJALNA SPECIFIČNOST PREDIGITALNE FOTOGRAFIJE
DIFFERENTIAL SPECIFICITY OF PRE-DIGITAL PHOTOGRAPHY

Journal 17/2021 (Museum of Applied Art), pages 50-58

Article category: review article

UDC:
77.04
7.038.53:77
COBISS.SR-ID 53984521

Abstract (original language):
Pitanje medijske specifičnosti predigitalne fotografije kao umetničkog medija ostalo je u senci teorijskih razmatranja revolucije koju je izazvala pojava digitalne tehnologije. Koncepti promenljivosti i indeksičnosti dominiraju u analizama ove različitosti, ali oni su uglavnom obrazlagani u okviru iste tehnološke i estetske kategorije. Iako postoje dileme oko toga da li se predigitalna i digitalna fotografija mogu razumeti kao jedan medij, ove dve tehnike najčešće se upravo tako razumeju. Ideje Rozalind Kraus, DŽefrija Bačena, Marsela Brudtersa, Margaret Iversen, Tasite Din i Kaje Silverman čine vitalno diskurzivno polje i polazište za traženje odgovora na mnoga pitanja u vezi sa divergencijom fotografskog i digitalnog. Ostaje pitanje da li različitosti ontoloških osnova i radnih procesa određuju i suštinske razlike u mogućnostima i karakteristikama umetničkih rezultata. Matematička sigurnost digitalne fotografije u velikoj meri prekida vezu sa nasleđem fotografije kao dinamičkog polja predmetnosti/predstave, kontrole/slučaja i svetlosti/tame. Da li predigitalna fotografija, koja funkcioniše po elementarnom principu fizičkohemijske promene materijala i čiji tehnološki kontinuitet podrazumeva direktnu vezu sa prošlošću, ipak ostaje na paralelnom planu u odnosu na mogućnosti digitalne fotografije kao jednog od mnogobrojnih oblika kompjuterskog procesuiranja?

Key words: (original language)
fotografija, digitalna fotografija, vizuelna umetnost, umetnički medij, digitalizacija, istorija fotografije, teorija fotografije, diferencijacija, medijska specifičnost, manipulacija, indeksičnost, istinitost, predmetnost, tehnologija, slučaj, materijalnost

Summary:
The problem of the media specificity of pre-digital photography as an artistic medium remained obscure in the theoretical considerations of the revolution caused by the emergence of digital technology. The concepts of manipulability and indexicality dominate in the analysis of this difference, but they are mostly explained within the same technological and aesthetic category. Although there are dilemmas about whether pre-digital and digital photography can be understood as being one medium, these two techniques are most often a priori understood that way. The ideas of Rosalind Kraus, Geoffrey Batchen, Marcel Broodthaers, Margaret Iversen, Tacita Dean and Kaja Silverman form a vital discursive field which makes possible to seek answers to many questions regarding the divergence of the photographic and the digital. The question remains whether the differences in ontological bases and technical creative processes also determine the essential differences in the possibilities and characteristics of the artistic results. The mathematical safety of digital photography largely breaks the link with the heritage of photography as a dynamic field of binaries objecthood/representation, control/chance, and light/darkness. Does pre-digital photography, which functions according to the elementary principle of physical-chemical change of materials and whose technological continuity implies a direct connection to the past, still remain on a parallel level in relation to the possibilities of digital photography as one of many forms of computer processing?

You can download PDF of the article (192 KB)