MARIJA ZEČEVIĆ
Independent researcher, Belgrade, Serbia
marijarhi@yahoo.com

FATTORIA DI CELLE GORI: prilog proučavanju lokalno-specifične umetnosti
FATTORIA DI CELLE GORI: Contribution to the Study of Site-specific Art

Journal 18/2022 (Museum of Applied Art), pages 99-106

Article category: review article

UDC:
069.5(450)"19"

Abstract (original language):
Umetnička praksa karakteristična za lokaciju (site-specific art) identifikuje se unutar fizičkog okruženja kao jedinstvena kombinacija njegovih elemenata: dužine, dubine, teksture, uslova osvetljenja, obrazaca saobraćaja, topografskih karakteristika i slično. Kasnih šezdesetih i ranih sedamdesetih godina 20. veka ova umetnička praksa napustila je jedan od konstitutivnih elemenata modernog koncepta umetnosti: ideju estetske autonomije. Odbacujući modernističku pretpostavku da je umetničko delo autonomno, umetnost karakteristična za lokaciju promenila je pristup prema kontekstu koncipiranja i realizacije dela. Jedinstvenost umetničke zbirke kolekcije „Gori” (Gori), koja je predmet ovog rada, značajna je za uvid u umetničko mišljenje kraja 20. veka, proučavanje i razumevanje lokalno-specifične umetnosti. Ovaj muzej-rezidencija, nadomak Firence, poseduje 80 dela lokalno-specifične umetnosti među kojima su najznačajnija imena savremene svetske umetnosti. Uvidom u umetničku zbirku metodom ispitivanja na terenu, te analizom i tumačenjem kataloga i tekstova, izdvojena su tri različita pristupa prostorne prakse koja će, u užem određenju, biti predmet ovog rada. Racionalizacija prostora karakteristična je za rad Ričarda Sere (Richard Serra) i Denija Karavana (Dani Karavan). Ispitivanje odnosa prirodnog i artificijelnog karakteristično je za Roberta Morisa (Robert Morris) i Danijela Birana (Daniel Buren), a razotkrivanje izveštačenosti „Gambinijevog vrta”, može se, izmeđuostalog, izdvojiti u radu DŽordža Trakasa (George Trakas). Naglašavajući postmodernističku sumnju, pomenuti pristupi dovode u pitanje pojam lokacije i ideju prirodnog u savremenom kontekstu upućujući na konceptualno ograničenje i iscrpljenost pojma „lokalno-specifično”. U nastojanju da redefinišu odnos umetničkog rada unutar prostora koncipiranja i realizacije, ovi pristupi nude alternativna prostorna polazišta, čije je mapiranje i prikazivanje osnovni cilj ovog rada.

Key words: (original language)
„Gambinijev vrt”, istraživanje lokacije, publika u interakciji, site-specific art, Fattoria di Celle Gori

Summary:
The uniqueness of the art collection Gori of the villa Celle, which is the subject of this work, is important for an insight into the artistic thinking of the late XX century and the study of site-specific art. The works of art in this collection encourage the viewer to specify the focus and examine the process which each artist had created respecting the ethics of the work in nature. The specificity of the garden of the villa, Gambini’s Garden, articulated all the art of the collection, turning it into an interactive situation. In various artistic responses to the spatial framework of Gambini’s Garden, three basic approaches stand out: spatial rationalization, examination of natural-artificial relations and, an open critique of the artificiality of the idea of an ideal, romantic, landscape in the modern world we live in. As part of a rational approach, Robert Morris and Dani Karavan adapt their artistic concept completely to the spatial framework. On the other hand, Richard Serra and Daniel Buren deal with the relationship between the perception of the observer and the artistic object of architectural form and proportion. Although the place of realization of the object for these artists is in the role of the spatial rule and the unchangeable parameter in the process of artistic work, it is still in the background in relation to the artist’s intention. Finally, George Trakas reveals the artificiality of Gambini’s idealized landscape, which is separate from all the tensions of both the industrial world and the modern moment. A critical reading of the artistic heritage of the Gori villa refers at the same time to the art object, then to the landscape within which the art object is placed as a lens of observation, and the impression of the space that the observer goes through via the interaction with the art object. Thus, the artistic practice characteristic of the location is related to the intrusion into the real space and as such, the real space with its geographical, historical, cultural and other characteristics is the basis for the experience of the work of art.

Translated by the author

You can download PDF of the article (1.0 MB)